Het Rijnlands voelde direct als een warm bad’

Na 30 jaar toch nog van school wisselen. Hans van de Lagemaat (docent wiskunde) deed het vier jaar geleden. Zijn collega Lucas Bezembinder (docent aardrijkskunde) besloot vorig jaar over te stappen naar het Rijnlands Lyceum Oegstgeest. Hans: “Mijn overstap naar het Rijnlands bleek de juiste te zijn. Er is hier zoveel mogelijk.”

Hans: “Na 30 jaar bij mijn vorige werkgever kwam ik tot de conclusie dat ik toch nog een tijdje wilde werken op een andere school. Het Rijnlands Lyceum Oegstgeest trok mijn aandacht vanwege het internationale karakter. Iets wat ik erg leuk vond.” Lucas: “Op mijn vorige school werd mijn vak aardrijkskunde in de onderbouw niet gegeven. Dit was voor mij de reden om op zoek te gaan naar een nieuwe school.”

Een warm bad

Lucas: “Het Rijnlands voelde direct als een warm bad. De begeleiding voor nieuwe docenten is hier heel goed.” “De begeleiding is hier zeker goed”, beaamt Hans. “Of je nou net komt kijken of net als ik 30 jaar ervaring hebt, je krijgt de tijd om rustig aan de school te wennen. En er is hier veel mogelijk. Zo kreeg ik na mijn eerste jaren op de Nederlandse afdeling de mogelijkheid om internationaal les te gaan geven. Ook zit ik inmiddels in de MR.”

Het meeste uit het vak halen

Hans: “Het Rijnlands is een gezellige school met leuke leerlingen. Alles is goed georganiseerd. We werken hier met 75-minutenlessen. Dat brengt veel rust in de dag.” Lucas: “Deze school heeft de zaakjes op orde. Er wordt me heel wat uit handen genomen, waardoor ik me kan focussen op het lesgeven. Neem het verkorte rooster rond de toetsweken. Dat geeft me de tijd om toetsen voor te bereiden en na te kijken. Ook het werken in secties bevalt me goed. Door als collega’s te sparren en ideeën uit te wisselen halen we echt het meeste uit ons vak.”

School met internationaal karakter

Hans: “Het internationale karakter van het Rijnlands maakt de school bijzonder. De achtergronden van onze leerlingen en docenten zijn zeer divers en in de gangen hoor je dan ook verschillende talen. Binnen het internationaal onderwijs wordt gewerkt met een hele andere onderwijsfilosofie. Hierdoor heb je als docent onder andere meer vrijheid om je eigen plan te trekken. Een leuke bijkomstigheid is ook het uitgebreide reisprogramma hier op school. In de eerste vier jaar hier ben ik zelf al mee geweest naar Polen, Malta en Rome.”