Op ons vwo kijken we naar de talenten van onze leerlingen. De leerlingen houden gedurende de onderbouw een vaardighedendossier bij. Daarin reflecteren ze op hun eigen kunnen op het gebied van zes vaardigheden die je nodig hebt om goed te leren en studeren. Denk daarbij o.a. aan schrijven, presenteren en ICT-vaardigheden. Zo beginnen de leerlingen aan de bovenbouw met een helder inzicht in hun talenten.

Bovendien sluiten ze de onderbouw af met de zogenaamde Meesterproef. Een zeer vrije opdracht waarbij de leerlingen voor de verandering mogen doen wat ze zelf willen! Ze stoppen hun ziel en zaligheid in een zelf gekozen onderwerp. Het levert de prachtigste eindproducten op: een sieradencollectie, een kookboek, een onderzoeksverslag over het gedrag van de giraffen in Artis, een zelfgemaakte gitaar of een Griekse mythe opgetekend in stripvorm.

In de bovenbouw onderscheiden we ons door de grote vrijheid in de pakketkeuze. Op het RLO zijn meer vakkencombinaties mogelijk dan op menig andere school. Er is veel maatwerk mogelijk waarbij leerlingen extra vakken volgen of bijvoorbeeld een jaar eerder eindexamen doen in een vak. Bovendien worden de leerlingen intensief begeleid bij hun studiekeuze door hun mentor en de decaan. Het resultaat is dat onze leerlingen relatief weinig meer van studierichting wisselen als ze het RLO eenmaal verlaten hebben!