Wat hebben we toch leergierige, lieve leerlingen op school. Iedereen in de groep was verschillend, maar voor iedereen was er ruimte om zichzelf te zijn. In Cyprus is dat anders, want daar speelt een langdurig conflict; het eiland is verdeeld. Dat conflict zorgt ervoor dat niet iedereen kan wonen waar hij of zij wil of kan zijn wie hij of zij is.

We hebben tijdens de reis meerdere keren de bufferzone gepasseerd. Dat je bijna elke dag je paspoort nodig hebt om gewoon van de ene kant naar de andere kant van de stad te komen is een bijzondere ervaring. Tijdens ons bezoek aan het Aradippou Lyceum (Larnaca, Zuid-Cyprus), vertelde de directrice dat ze, als kind, gevlucht was uit Varosha. Na de inval van het Turkse leger in 1974 heeft ze haar huis achter moeten laten in de nu “verlaten stad”. We hebben veel meer van deze persoonlijke verhalen gehoord en in Nicosia was het conflict het meest zichtbaar.

Nicosia is misschien wel de bekendste verdeelde hoofdstad ter wereld. De bufferzone loopt recht door de stad heen. Het ene moment sta je nog in een prachtige orthodoxe kerk en het andere moment kijk je naar prikkeldraad waarachter een bewaker met geweren de wacht houden. De stichtingen Home 4 Cooperation en CVAR, proberen allebei via kunst en het organiseren van evenementen Turkse en Griekse Cyprioten samen te brengen. In de rondleidingen van deze organisaties hebben de leerlingen gezien hoe moeilijk het is om mensen samen te brengen, maar ook om nooit op te geven.

De plek waar het conflict misschien wel het meest zichtbaar was, was in het kantoorgebouw van de Human Rights Platform, waar Turkse Cyprioten strijden voor de rechten van burgers in Noord-Cyprus, bijvoorbeeld op het gebied van LHBTQIA+-problematiek en mensensmokkel. Het besef dat er mensen voor de rechter moeten komen omdat ze boeken hebben die strafbaar zijn, maakte diep indruk op de leerlingen.

Naast conflict heeft het eiland ook veel moois. “Het mooie aan het eiland is hoe vriendelijk de mensen zijn”, dat was wat één van de leerlingen van Aradippou Lyceum tegen ons zei en dat is ook wat we hebben ervaren. Overal werden we vriendelijk ontvangen. We hebben indrukwekkende dingen gezien, zoals de verlaten stad Varosha, maar ook de schoonheid van het eiland. De Golden Beach in het noorden en de wandeltocht door het Troodosgebergte in het zuiden; het was allemaal prachtig. In de residentie van de Nederlandse ambassadrice in Cyprus was het uur dat we hadden eigenlijk te kort om alle vragen te stellen. Onze leerlingen hebben tijdens onze dag ter voorbereiding op deze reis namelijk voor elke organisatie vragen bedacht. We hebben elke dag gemiddeld 16.000 stappen gezet; heerlijk! Een ervaring voor het leven voor zowel leerlingen als voor ons.

Jeffrey en Steffanie