Wij gaan er van uit dat mensen gedreven worden door drie psychologische basisbehoeften: de behoefte aan relatie, aan competentie en aan autonomie. Wij zien de mens als gemotiveerd om zich te ontwikkelen en daartoe toegerust; individuele verschillen beschouwen wij als een gegeven.
Leren is een mentale activiteit: informatie wordt pas kennis als je deze informatie integreert in wat je al weet. Leren is dus een proces waarin leerlingen actief nieuwe kennis koppelen aan aanwezige kennis en zelf verbanden leggen.
Leren samenwerken en samenwerkend leren vormen een belangrijk onderdeel van het schoolleven.
De docent regisseert het leerproces; centrale vraag bij het voorbereiden van een leeractiviteit is: wat gaan de leerlingen doen en wat leren ze daarvan?
Docenten streven ernaar om leeractiviteiten aan te bieden, die tegemoetkomen aan diverse intelligenties en leerstijlen. Door succeservaringen mogelijk te maken willen wij het zelfvertrouwen van leerlingen bevorderen.
Binnen het gestelde kader moet de leerling zoveel mogelijk, samen met de docent, zelf doelen stellen, tijd managen en zijn eigen werk(-wijze) evalueren; kortom: zich eigenaar van het leerproces voelen.
Het Rijnlands Lyceum Oegstgeest is een lyceum, dat voorbereidt op hoger onderwijs en dat vanuit zijn traditie meer wil bieden dan een standaardpakket. Wij geven daarom prioriteit aan de volgende kwaliteiten:
Klik hier als u het document wilt downloaden (PDF).
Apollolaan 1
2341 BA Oegstgeest
Tel 071 519 35 00
Fax 071 519 35 01
administratie@rijnlandslyceum-rlo.nl